Para pemimpin LOTUD bersama YB Datuk Seri Panglima Wilfred Mijilip Bumburing selepas perasmian Pelancaran LOTUD pada 10 April 2010 di Restoran Singgah Singgarung, Dalit, Jalan Sulaman, Tuaran


Hadirin Mesyuarat JK 6 Mac 2010 (selepas pendaftaran). Berdiri (kiri ke kanan): Francis Daniel, Albert Polinoh, Dominic Ombilod Onul, Raymond Tombung, Fairuz Bandar, Jilang Omol, Jeremy Banang, Andrew Mali. (Duduk, kiri ke kanan): Saniban Amphila, Jumat Bidon, Soguli Olid, Dr. Azlina Ekat, Florence Rubiah Ayid, William Eddow

Sunday, March 21, 2010

Selamat Berjumpa di Blog LOTUD!

Selamat berjumpa!

Bagi pertama kali kita mempunyai satu blog di mana kita akan dapat menyebarkan makluman tentang beberapa perkembangan Persatuan Suang Lotud Sabah (LOTUD).

PENGENALAN

Persatuan Suang Lotud Sabah (Sabah Suang Lotud Association atau Pisompuruan Suang Lotud Sabah) atau secara ringkasnya dipanggil "LOTUD," telah didaftarkan di bawah Akta pada 18hb Disember 2009.

Objektif utamanya ialah untuk membangunkan masyarakat Suang Lotud (orang atau kaum Lotud) di mana sahaja, tetapi khususnya di Sabah. Presiden Penajanya ialah En. Soguli Olid, dan Setiausaha Penajanya ialah KAN Saniban Amphila.

33 comments:

  1. Thumb Up, Persatuan Dusun Lotud sudah terlaksana, kami anak2 lotud disini Labuan akan terus menyokong & memainkan peranan untuk membantu memperkembangkan & pembangunan masyarakat Lotud.

    ReplyDelete
  2. You will never know how beautiful is your own country until you have been to other countries.

    ReplyDelete
  3. Never underestimate the capability of a Suang Lotud.It is a question of opportunity and level playing field.

    ReplyDelete
  4. Reading the various articles, it looks like we have to start from the very bottom.The formation of a cooperative may be a good idea.We start with a restaurant and kedai runcit at Medan Selera,Tuaran and encourage all the Suang Lotud to patronise them.If proved succesful we will move forward more. The Suang Lotud can progress faster if they only work together. Lets move for 1Lotud.

    ReplyDelete
  5. We are Malaysians of Kadazandusun Lotud origin. We should therefore be treated as such. Uda tokou mokinongou nopoh om mopi-opi nopoh.

    ReplyDelete
  6. Sudah tiba masanya setiapa Suang Lotud bertanya kepada diri sendiri apakah yang boleh disumbang kepada kaum Lotud tidak kira sumbangan itu kecil atau besar.Pada diri saya sendiri ada 38 tahun pengalaman dalam koperasai dan pernah jadi Juruaudit Dalaman, Anggota Lembaga Koperasi dan kini sebagi Pengerusi Koperasi Pembangunan Ekonomi Masyarakat Sabah (Kop-Emas) bersedia membantu jika Lotud mahu menubuhkan koperasi.

    ReplyDelete
  7. Saya mencadangkan apa juga aktiviti yang telah, sedang dan akan dijalankan oleh LOTUD di keluarkan di Blog LOTUD agar semua kaum Lotud dapat mengetahui dan seterusnya boleh mengambil peranan secara positif dalam apa juga aktiviti yang mereka ingini.

    ReplyDelete
  8. We maybe a minority group but we go for quality.

    ReplyDelete
  9. Objektif utama LOTUD ialah membangunkan masyarakat Suang Lotud maka saya ingin megajak saudara-saudari Suang Lotud untuk membincangkan bagaimanakah kita boleh membangun kaum Lotud secara positif khususnya dari segi ekonomi, perniagaan dan pendidikan.Apakah perkara-perkara atau langkah-langkah yang harus kita ambil untuk mencapai objektif tersebut. Mari kita bincang bersama perkara tersebut disini, jika bersetuju.

    ReplyDelete
  10. PSLS has a Think Tank. I am sure it knows what to do.Others can contribute ideas as and when required.

    ReplyDelete
  11. Pada hemat saya walaupun LOTUD ada Think Tank tidak salah jika melalui Blog Lotud ini kita mengeluarkan idea-idea bagaimana membangunkan kaum Suang Lotud manalah tahu idea itu bagus maka Tink Tank pun boleh pakai juga.Apa pendapat anda?

    ReplyDelete
  12. Saya ada satu idea bagaimana membangun masyarakat Lotud dari segi ekonomi dengan mengambil tindakan positif.Kita mula bantu keluarga-keluarga yang berpandapatan rendah iaitu kurang dari RM1000.00 sebulan.LOTUD hendaklah berusaha dan mengambil tindakan mencari gulungan seperti ini dan mereka dibantu melalui Kementerian Luar Bandar(jumpa Yb Datuk Dr Ewon Ebin) dan perkara ini telah saya nyatakan dalam blog ini beberapa hari yang lalu.Saya cadang Biro Pembangunan Sosio-Ekonomi/ Biro Ekonomi mengambil tindakan terhadap perkara ini dengan segera kerana bantuan wang mula dikeluarkan pada bulan ini.

    ReplyDelete
  13. It is expected that PSLST will receive a lot of ideas, especially from those who are anxious to contribute, but ultimately it is the PSLST Committee that decide what to do.

    ReplyDelete
  14. I am just giving ideas and suggestions and it's up to Persatuan Suang Lotud Sabah (LOTUD) to take or leave it.But please remember, it would be very unfortunate if any of our people are being deprived of such 'bantuan' from the Government if LOTUD decided not to pursue it.

    ReplyDelete
  15. Ari nogi kanku, uda tokou munsolong om magandad nopoh.Mokinongou tapi mopi-opi.Kita kena kikis budaya 'suab bino boh ino'om 'sangadau suab bino boh'

    ReplyDelete
  16. LOTUD said that it's main objective is to 'membangunkan masyarakat Suang Lotud'.Therefore, we have to solve the problem of why Suang Lotud is not progressive.Before we can solve the problem we have to do certain things as follows:
    1. Describing and analyzing the problem
    2. Identifying causes of problem
    3. Developing creative options and choosing the
    best course of action
    4. Implementing and evaluating effective and efficiency of the decision.

    ReplyDelete
  17. adis nah bah kenapa tiada seorang pun AJK yang respon nie, mana semua itu kadayan Suang Lotud?

    ReplyDelete
  18. Amu tagal do response boh.Yang penting cadangan dan idea are noted and deliberated in PSLS meetings. Mana yang baik dilaksanakan. Berikanlah mereka masa. Nunu kaarau-arau.

    ReplyDelete
  19. Yang sebanarnyo nopoh nokomiting noh di Jawatankuasa Sosio Ekonomi yang dipengerusikan oleh tobpinai Fairuz Bandar pada 30hb. Mac. Beberapa Jawatankuasa Kecil telahpun ditubuhkan termasuk penubuhan korporasi, kegiatan pertanian dan sebagainya. Pendek kata sudah ada jawatankuasa kecil untuk menangani cadangan-cadangan yang kita telah lihat dalam blog ini. Mesyuarat JK ini akan diadakan lagi pada 27hb.April.Cadangan-cadangan berkenaan pasti akan dibincangkan lebih lanjut.Berkenaan halatuju PSLS sudah terjawab dalam ucapan pelancaran PSLS oleh Presiden. PSLS akan berbuat apa saja untuk memartabatkan masyarakat Suang Lotud.

    ReplyDelete
  20. Berhubung dengan ucapan pelancaran LOTUD oleh Presiden, saya rasa ianya amat penting diketahui oleh kaum Suang Lotud khasnya.Adalah diharapkan ianya dikeluarkan dalam blog ini kerana ramai yang tidak dapat hadir pada pelancaran tersebut termasuk saya sendiri.

    ReplyDelete
  21. Kami gembira dapat maklumat melalui blog ini yang telah diadakan masyuarat JK Sosio Ekonomi dan terhadap penubuhan beberapa JK Kecil.Kami juga ingin tahu angggotanya. Tetapi yang lebih penting dan mustahak ialah kami diberi tahu apakah isu-isu atau masalah-masalah Suang Lotud yang telah dibincang?Apakah puncah masalah-masalah berkenaan?Apakah tindakan terbaik untuk mengatasinya dan bagaimana menjalankan secara berkesan terhadap keputusan yang telah diambil.

    ReplyDelete
  22. Kami sangat gembira jika dapat dimaklumkam berhubung aktiviti/program yang dijalankan oleh JK dan hasilnya.

    ReplyDelete
  23. Syarikat Kerjasama Kita Sabah Berhad telah ditubuhkan baru-baru ini. Dua Suang Lotud memegang jawatan penting dalam syarikat ini, ie Datuk Monggoh Orow,Setiusaha dan Dr.Azlina Ikat, Bendahari.Saya sendiri sudah menjadi ahli dengan bayaran RM100. Mesyuarat itu juga dihadiri oleh Francis Daniel, Balanting, Ombilod dan beberapa Suang Lotud yang lain.Saya cadang PSLS menubuh jawatankuasa kecil untuk meneliti bagaimana PSLS dapat mengguna kesempatan ini bagi kepentingan kaum Suang Lotud.Udah tokou munsolong nopoh om magandad nopoh.Muai-buai, modu-sodu tokou kotohuri.Nanti PSLS hanya harapan tinggal harapan.

    ReplyDelete
  24. Nama Syarikat Kerjasama Kita Sabah Berhad telah ditukar kepada Koperasi Kita Sabah Berhad. Pengerusi, Datuk Harris Salleh.Setiausaha dan Bendahari masih sama.Saya sendiri telah dilantik salah seorang dari 3 internal auditor.Akan mulai beroperasi apabila mendapat peruntukan dari Kerajaan Persekutuan dan Negeri.AGM telah diadakan pada 25hb.Jun,2010 di Hotel Palace,KK.

    ReplyDelete
  25. Adalah diharapkan LOTUD akan tubuh koperasinya sendiri.Kami akan beri sokongan penuh.

    ReplyDelete
  26. Cadangan Revival of Sabah Languages hendaklah disokong penuh oleh PSLS. Persatuan Keluarga Dambu Meredeka menyokong penuh.

    ReplyDelete
  27. Dr. George Anson said...

    Syarikat Kerjasama Kita Sabah Berhad telah ditubuhkan baru-baru ini. Dua Suang Lotud memegang jawatan penting dalam syarikat ini, ie Datuk Monggoh Orow,Setiusaha dan Dr.Azlina Ikat, Bendahari.Saya sendiri sudah menjadi ahli dengan bayaran RM100. Mesyuarat itu juga dihadiri oleh Francis Daniel, Balanting, Ombilod dan beberapa Suang Lotud yang lain.Saya cadang PSLS menubuh jawatankuasa kecil untuk meneliti bagaimana PSLS dapat mengguna kesempatan ini bagi kepentingan kaum Suang Lotud.Udah tokou munsolong nopoh om magandad nopoh.Muai-buai, modu-sodu tokou kotohuri.Nanti PSLS hanya harapan tinggal harapan.
    June 7, 2010 8:31 PM
    Dr. George Anson said...

    Nama Syarikat Kerjasama Kita Sabah Berhad telah ditukar kepada Koperasi Kita Sabah Berhad. Pengerusi, Datuk Harris Salleh.Setiausaha dan Bendahari masih sama.Saya sendiri telah dilantik salah seorang dari 3 internal auditor.Akan mulai beroperasi apabila mendapat peruntukan dari Kerajaan Persekutuan dan Negeri.AGM telah diadakan pada 25hb.Jun,2010 di Hotel Palace,KK.


    betul kah??

    ReplyDelete
  28. Published on: Sunday, July 18, 2010

    http://www.dailyexpress.com.my/read.cfm?NewsID=388

    Co-operative way to battle poverty
    By: Tan Sri Herman Luping



    Harris has inspired the setting up of a Co-operative organisation known as Korporasi Sabah Kita Berhad (Kita), a co-operative movement whose membership covered a wide spectrum of both urban professionals and rural farming communities. The cooperative has identified four broad operational activities for the benefit and well being of the rural farming members, many of whom are living below the poverty line.

    ReplyDelete
  29. Adakah LOTUD jadi menubuhkan koperasi? Jika tidak, apa sebabnya?

    ReplyDelete
  30. Beberapa Jawatankuasa telah ditubuhkan yang sepatutnya ditubuhkan oleh Persatuan Suang Lotud Sabah.Ini menunjukan bahawa ada Suang Lotud yang sealiran dengan pemikiran PSLS dan bersedia untuk membantu mencapai objektif-objektifnya.PSLS kena bertindak untuk memenuhi aspirasi Suang Lotud.Suang Lotud hendaklah bersuara with 'one voice supaya lebih berkesan.'PSLSlah yang paling sesuai untuk berbuat demikian.

    ReplyDelete