Para pemimpin LOTUD bersama YB Datuk Seri Panglima Wilfred Mijilip Bumburing selepas perasmian Pelancaran LOTUD pada 10 April 2010 di Restoran Singgah Singgarung, Dalit, Jalan Sulaman, Tuaran


Hadirin Mesyuarat JK 6 Mac 2010 (selepas pendaftaran). Berdiri (kiri ke kanan): Francis Daniel, Albert Polinoh, Dominic Ombilod Onul, Raymond Tombung, Fairuz Bandar, Jilang Omol, Jeremy Banang, Andrew Mali. (Duduk, kiri ke kanan): Saniban Amphila, Jumat Bidon, Soguli Olid, Dr. Azlina Ekat, Florence Rubiah Ayid, William Eddow

Monday, March 22, 2010

Artikel di Utusan Borneo 7 Feb 2010


SELAMAT JALAN KAMPUNG KU!

Sebagai manusia moden, kita sekarang berada di satu zaman di mana kita melihat perubahan melanda kita dengan cara yang begitu mendadak sehingga, dengan tiba-tiba sahaja, kampung halaman kita berubah dan cara kehidupan tradisional kita terpaksa tinggalkan.
Perubahan ini tidaklah bergitu terasa bagi mereka yang tinggal di pedalaman atau yang jauh dari bandar. Tetapi bagi kampung-kampung tradisional di kawasan-kawasan dekat bandar seperti Penampang, Papar dan Tuaran, proses permodenan telah berlaku, menyebabkan kawasan-kawasan dekat bandar ini semakin hari semakin menjadi bandar. Identiti kampung mulai hilang dengan pembinaan kilang-kilang, kedai-kedai, hotel dan motel, dan rumah-rumah teres dan apartmen.
Jika dahulu orang kampung mengenali antara satu sama lain, dengan jiran-jiran merupakan sanak-saudara dan sahabat handai yang semuanya boleh dibawa berunding dan bekerjasama, kini, dalam suasana perumahan moden, hamper semua ini sudah tiada. Yang menduduki rumah-rumah teres bukanlah orang kampung itu sendiri tetapi orang-orang dari jauh, dan dari berbagai bangsa dan agama. Dan, sedihnya, semangat kejiranan sangat kurang di kawasan-kawasan perumahan moden. Sikap, “kau, kau, saya, saya” adalah sikap yang menjadi peggangan mereka.
Dengan perkembangan ini, perasaan silaturahim antara pendduduk tidak lagi wujud, dan nilai-nilai moral masyarakat lama hampir semuanya hilang. Gotong-royong boleh dilakukan tetapi dengan orang-orang yang kita tidak begitu kenali, dan senyum tidaklah semesra dulu, dan berjabat tangan tidaklah seikhlas mana. Suasana kampung, dengan pohon-pohon nyiur melambai di tiup bayu, dengan hamparan sawah bendang menghijau atau menguning hingga di kejauhan cuma tinggal kenangan. Desa permai sudah tiada. Dan satu demi satu mereka pergi meninggalkan kita! Sesungguhnya, kita berada di satu zaman di mana kita bukan lagi mengangkat beg untuk pergi jauh di negeri orang dan mengucapkan “Selamat tinggal kampungku!” tetapi di mana kampung kita meninggalkan kita tanpa ucapan selamat tinggal, dan kita dengan sayu terpaksa berbisik, “Selamat jalan kampungku!”
Demikian proses permodenan melanda kita, merobah bukan sahaja jiwa dan minda kita tetapi juga tempat tinggal kita, desa permai kita, dan kehidupan dan nilai-nilai tradisional kita. Ya, perubahan ada baik dan buruknya. Kita sebagai manusia biasa tentulah merasa kesal kerana perubahan yang terlalu mendadak, namun ramai juga yang bersyukur kerana cara hidup lama sudah ditinggalkan. Apa tidaknya, kepayahan berjalan kaki melalui lumpur di jalan kerbau yang berbau tidak perlu dilalui lagi. Jika dahulu kita terpaksa pergi ke telaga yang dipenuhi katak dan ikan koruk (puyuh) untuk mengambil air, kini kita cuma perlu memutar kepala paip dan mendapat air bersih.
Dalam suasana perumahan moden kita hidup sebagai manusia yang lebih maju, manusia yang tidak lagi terikat kepada kebiasaan dan adat kampung. Kita sebenarnya memiliki privasi yang lebih kerana jika dahulu sesiapa sahaja akan datang ke rumah dan berbual berjam-jam tetapi sekarang mereka biasanya menelefon dahulu sebelum datang. Dan tabiat datang ke rumah orang tanpa sebab kini sudah dianggap satu gangguan. Ini semuanya kerana manusia hari ini lebih sibuk dengan pelbagai urusan, berbeza dengan di masa lalu di mana kebanyakan penduduk kampung tidak mempunyai pekerjaan selain bertani, dan seluruh penduduk kampung akan berhimpun ke mana-mana juga majlis yang dilangsungkan di kampung mereka. Kini, majlis kahwin sekalipun tidak semua orang dalam kampung itu yang akan hadir. Dalam kes pengkebumian, biasanya hanya sanak-saudara sahaja yang hadir.
Demikianlah, tahun demi tahun, tanah sawah dijadikan kawasan perumahan atau tapak kilang. Tahun demi tahun lebih banyak kampung akan meninggalkan kita, dan ramailah anak-anak kita di masa hadapan tidak lagi mengenal apa dia ertinya hidup di kampung, dan akan memandang rendah terhadap mereka yang dipanggil orang kampung. Mereka yang hidup di kampung pula akan meninggalkan kampung halaman mereka, walau hari ini pun, dan pergi ke kota-kota untuk mencari nafkah dan mencuba nasib mereka. Manusia dipaksa menyesuaikan diri dalam proses perubahan untuk survaiv dan berjaya dalam konteks nilai-nilai social yang lebih mencabar.
Apakah permodenan baik atau buruk? Benarkah kemodenan satu berkat atau satu kutukan? Manusia manakah yang lebih bahagia, yang tinggal di kampung terpencil atau mereka yang berada di rumah bungalow di tengah-tengah kotaraya? Fikir-fikirkanlah!


Oleh R Tombung

5 comments:

  1. With all these new developments are we Lotud just sit back and say 'kuroyon poh' Maybe the PSLS's Think Tank should look into these om mogihum do indalanon yang sesuai dengan perubahan zaman demi masa depan Suang Lotud yang lebih progressive.

    ReplyDelete
  2. That's the idea. There's is a big HOW to answer.

    ReplyDelete
  3. I hope the Strategic Planning Bureau,Economic Bureau and Socioeconomic Development Bureau would provide a monthly report on what they have done.We love to hear from your side, so please keep us inform of your performance as we can use these reports on how we could help and contribute towards the development and progress of Suang Lotud.

    ReplyDelete
  4. To achieve LOTUD's goal of a progressive Suang Lotud we must have an Action Plans( simple list of tasks that need to be completed to achieve a goal), with Action Plans, tasks are written down in the order that they need to be completed.By estimating how long to be completed.By estimating how long each task will take, we can quickly estimate how long the plan will take to complete.

    ReplyDelete
  5. Creating opportunities for the poor
    By JOSHUA FOONG
    joshuafoong@thestar.com.my

    TOTAL elimination of hardcore poverty by the end of 2010 will take priority in the Government’s move to raise the living standards of low-income groups.

    The Key Performance Indicator (KPI) targets set for tackling the problem of low-income households by the end of this year includes helping 44,643 hardcore poor households under the e-Kasih database and reducing the incidence of poverty from 3.6% to 2.8%.

    According to the GTP Roadmap, low-income households are those with a total income of less than or equal to RM2,000 per month while poor households are those with a total income less than or equal to RM750 per month.

    Hardcore poor describes households that have a total income less than or equal to RM440 per month.

    People are encouraged to help register low-income households that they know of in the e-Kasih database, as only those registered in the system will be eligible for government support.

    Once the details of the low-income households are entered into the system, welfare authorities will be able to identify and track the aid distribution across the nation.

    Although the Government will be providing aid to those unable to work, it will also introduce employment and income-generating opportunities for productive individuals, including the disabled, through the 1Azam programme.

    The four initiatives under 1Azam are Azam Tani (agriculture), Azam Niaga (small business), Azam Kerja (job matches) and Azam Khidmat (services).

    Under them, business opportunities will be generated through training and micro-credit facilities while training and equipping individuals to become actively self-employed. Job placement programmes with the Human Resources and Agriculture Ministries can also be expected.

    Aid will only be provided to those actively seeking work or setting up businesses and will be phased out when a steady income is established.

    To ensure efficient delivery of aid, databases from various agencies will be coordinated and the e-Kasih database will act as the sole depository for all low-income households.

    The processing time for disbursement of aid for first-time applicants will also be reduced from two months to seven days.

    To investigate and prosecute welfare fraud, it has been proposed that an Independent Social Development Inspectorate also be established.

    Other initiatives, including education and health services, that will further reduce poverty in the nation will be implemented in stages until 2012.

    Women, Family and Community Develop­ment Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil said 1Azam has resulted in the migration of those in the hardcore poor to the poor category, thus significantly lowering the number of hardcore poor in the country.

    Ministry secretary-general Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nur said 20,579 poor households had come out of hardcore poverty in the first eight months of the year – a 46% reduction.

    Meanwhile, 12,650 or 24% poor households that are in the “still in poor” category have been removed from the “poor” category.

    I hope LOTUD will do something and make sure so that our people the Suang Lotud under the low-income groups would not be left behind on the Government's move to raise their standard of living.

    ReplyDelete